7 клас- літаратура


Мікола Лупсякоў  "Мэры Кэт"

М.Лупсякоў. Мэры Кэт” (тэставае заданне, 7 клас)

 

Заданні А. Вызначце адзін ці некалькі правільных адказаў:

1.Упершыню апавяданне было надрукавана ў: 1) 1962 г.; 2) 1969 г.; 3) 1972 г.; 4) 1966 г.; 5) 1964 г.

2.Аповед у творы вядзецца ад імя: 1) Эмы Пшанічнай; 2) Янкі Маркаўцова; 3) Антона Бубнова; 4) аўтара; 5) Ганны Паяркавай.

3.Бацька Эмы працаваў: 1) шафёрам; 2) старшынёй калгаса; 3) брыгадзірам; 4) настаўнікам; 5) аграномам.

4.Маці Эмы Пшанічнай была: 1) вучоным; 2) селекцыянерам; 3) паштальёнам; 4) медсястрой; 5) даяркай.

5.У апавяданні аўтар паказвае прыроду праз успрыманне: 1) аднакласнікаў Антона Бубнова; 2) Эмы Пшанічнай; 3) Янкі Маркаўцова; 4) Антона Бубнова; 5) Ганны Паяркавай.

6.Пантона-Мантона-Дэмантона ў творы – гэта: 1) мянушка класнага кіраўніка, дзе вучыцца Антон Бубноў; 2) Ганны Паяркавай; 3) Эмы Пшанічнай; 4) Янкі Маркаўцова; 5) “таемнае” імя, якое Антон прыдумаў сам сабе.

7.Першы раз Антон Бубноў убачыў Эму Пшанічную на ўроку: 1) малявання; 2) фізічнай культуры; 3) беларускай мовы; 4) матэматыкі; 5) рускай літаратуры.

8.Янка Маркаўцоў сказаў Антону аб тым, што ў кватэры Эмы Пшанічнай ёсць многа кніг. Ён з захапленнем пералічыў аўтараў: 1) У.Караткевіч; 2) Я.Маўр; 3) Ф.Купер; 4) М.Рыд; 5) Д.Дэфо.

9.Антон Бубноў вырашыў, што з першага дня будзе самым вялікім ворагам для Эмы, і адразу ж: 1) зляпіў з хлеба шарык і запусціў яго ў дзяўчынку; 2) тузануў два разы за доўгую касу; 3) прыдумаў крыўдную мянушку; 4) схаваў на перапынку яе партфель з замком “маланка”; 5) на вялікім перапынку паклаў на стул, дзе сядзела Эма, кнопку.

10.Эма Пшанічная ў творы: 1) выдатніца вучобы, адкрытая, трымаецца нязмушана; 2) добра катаецца на каньках, зграбная, умее дараваць крыўду; 3) дужая, начытаная, захапляецца прыгодніцкай літаратурай; 4) круглатварая, прыгожая, з доўгай касой, “выпеставаная, уся як лялька”; 5) “выскачка”, ні з кім не сябруе у класе.

11.У Антона, калі ён пабачыў, як добра катаецца Эма на каньках, узнікла думка: 1) працягваць помсціць ёй; 2) пайсці і памірыцца з дзяўчынкаю; 3) купіць сабе канькі; 4) навучыцца катацца, як Эма; 5) “я з ёю не толькі сябраваць, а і зусім знацца не хачу”. 

12.У Антона, калі ён убачыў першы раз, як катаецца Эма на каньках, узнікаюць пачуцці: 1) прыкрасці; 2) радасці; 3) трывогі; 4) злосці; 5) суму.

13.Ад імя каго ў апавяданні падаецца апісанне знешнасці Эмы Пшанічнай: “Ого, якая яна! У новенькай форме, кірпаносая, чырванашчокая, з доўгай касой і на руцэ – гадзіннік. Адразу відаць, што гэтая Эма вельмі культурная. Гаварыць з ёй, мусіць, трэба асцярожна, падбіраючы розныя прыгожыя словы. І як гэта яе бацька ў калгас прыехаў? І маці? Эма... У нас у школе ніводнай Эмы не было, і раптам – на табе! Сядзіць з гадзіннікам, як якая пекная паненка. Я на той гадзіннік ужо разоў дваццаць зірнуў бы, а яна... Рукі паклала на парту, локці ўшыркі. Слухае настаўніцу. Як жа ёй, задавацы гэтакай, паказаць, што ў нас з такімі, як яна, не жартуюць...”?

1) Янкі Маркаўцова; 2) Ганны Паяркавай; 3) аўтара-апавядальніка; 4) Антона Бубнова; 5) суседкі Пшанічных.

14.Апісанне знешняга выгляду персанажа (гл. заданне №13) у мастацкім тэксце называецца: 1) пейзаж; 2) нацюрморт; 3) партрэт; 4) фотаздымак; 5) замалёўка.

15.Тэма апавядання: 1) апісанне прыгажосці роднага краю; 2) нараджэнне першага пачуцця кахання; 3) аповед пра шчаслівае і радаснае дзяцінства падлеткаў; 4) узаемаадносіны бацькоў і дзяцей; 5) перавыхаванне падлетка пад уплывам аўтарытэта настаўніка.

16.Якім вобразна-выяўленчым сродкам (мастацкім тропам) з’яўляюцца падкрэсленыя словы?

За вокнамі светлая, ясная раніца. Далёка на небасхіле палымнее ўсход, школьны сад падступаецца да самых нашых вокан.

1) параўнаннем; 2) метафарай; 3) гіпербалай; 4) эпітэтам; 5) метаніміяй.

17.Памяняйце пункты кампазіцыі (сюжэта) так, каб яны адпавядалі паслядоўнасці падзей, апісаных у апавяданні (упішыце ў кожныя дужкі новы нумар):

(  ) 1) – Навошта ты пакрыўдзіў такую добрую, прыгожую дзяўчынку?

- Гэта не я, – сказаў я, – гэта нехта іншы.

(  ) 2) Я іду да самай далёкай крыніцы, дастаю з-пад палы чаравікі з канькамі і пачынаю пера-абувацца. Потым ступаю на лёд. І не магу ўстаяць: мае ногі коўзаюцца – адна ўлева, другая ўправа.

(  ) 3) Эма паднялася ды так складна адказала, што мы ўсе раты паразяўлялі. Мы тады яшчэ не ведалі, што Эма – круглая пяцёрачніца.

(  ) 4) – Антон, – з усмешкай пытае яна, – калі гэта ты навучыўся катацца на каньках?

- А вось і навучыўся, – не без гонару кажу я. – Не толькі ж табе адной катацца, Мэры Кэт.

(  ) 5) Неяк аднойчы ў выхадны дзень я ішоў па вуліцы і на рагу нос у нос сутыкнуўся з Эмай.

- Слухай, Антон, чаго ты мяне цураешся? Што я табе зрабіла?.. Я ж не вінавата, што настаўніца заўважыла, як ты кінуў шарык. Я ж нікому нічога не сказала.

18.Асаблівасцямі апавядання з’яўляюцца: 1) малая колькасць дзейных персанажаў; 2) лірычныя адступленні, сцісласць і дакладнасць апісанняў; 3) паэтычная выразнасць мовы; 4) падзел на раздзелы, мяккі гумар; 5) для паказу жыцця і характарыстыкі герояў аўтар выкарыстоўвае аповед, апісанне, дыялог.

19.Запоўніце табліцу:

Назва твора

Аўтар

Дзейны(-ыя) персанаж(ы) 

“На Каляды к сыну”

Змітрок Бядуля

 

 

Янка Брыль

Данік Малец, пан Цаба, пані Мар’я, Мікола Кужалевіч

 

Янка Купала

гусляр

“Палескія рабінзоны”

 

Віктар, Мірон

 

Заданні В. Упішыце словы (словазлучэнні), якія адсутнічаюць у прыведзеных урыўках з апавядання:

1) Дзе ж тая Эма, пра якую расказваў мне Янка? Ага, сядзіць разам з Ганнай Паяркавай. На пярэдняй парце, на Янкавым месцы. <...> І сяджу я на парце – якраз ______________ гэтай самай Эмы Пшанічнай.

2) “Пантона-Мантона-Дэмантона! Калі толькі ты мяне кранеш хоць пальцам, я дам табе такой здачы, што ты дзясятаму закажаш. Ты яшчэ не ведаеш, што я была ў афрыканскіх джунглях, падарожнічала па Місісіпі, а хутка паеду ў Індыю”. І подпіс: “ ________________________________

3) На ўзгорку мы прыпыняемся... Пад узгоркам стаіць немалы натоўп мужчын і кабет, а перад імі, па чыстым лёдзе, катаецца на каньках чалавек. Ды як катаецца! Такога я яшчэ не бачыў. – Хто ж гэта такі? – пытаюся я ў Янкі. – Адгадай, – адказвае.

Збеглі мы з узгорка, і тут я ўтрапеў: каталася ________________________

4) – А як цяпер па шляху аўтамашына гудзе – чуеш? – Не, гэтага не чую, Эма. – Пантона-Мантона-Дэмантона! Ты не крыўдуеш на мяне, што я так пытаюся? Давай не будзем сварыцца, _______________

5) Рэштку ўрока я прастаяў на калідоры, абдумваючы розныя помслівыя планы. І дзіва: чым больш я думаў, тым больш _________________________ Эма Пшанічная.   

 

Заданні С. Дайце поўны адказ на пытанні.

1.Што вы ведаеце пра апавяданне як жанр літаратуры? _____________________________________ _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.Апавяданні якіх пісьменнікаў вы чыталі? Запішыце назвы 4-5 твораў, пазначце іх аўтараў: _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________    

 

 

 

 

 

 

 

М.Лупсякоў. Мэры Кэт” (тэставае заданне, 7 клас)

 

Заданні А. Вызначце адзін ці некалькі правільных адказаў:

1.Упершыню апавяданне было надрукавана ў: 1) 1962 г.; 2) 1969 г.; 3) 1972 г.; 4) 1966 г.; 5) 1964 г.

2.Аповед у творы вядзецца ад імя: 1) Эмы Пшанічнай; 2) Янкі Маркаўцова; 3) Антона Бубнова; 4) аўтара; 5) Ганны Паяркавай.

3.Бацька Эмы працаваў: 1) шафёрам; 2) старшынёй калгаса; 3) брыгадзірам; 4) настаўнікам; 5) аграномам.

4.Маці Эмы Пшанічнай была: 1) вучоным; 2) селекцыянерам; 3) паштальёнам; 4) медсястрой; 5) даяркай.

5.У апавяданні аўтар паказвае прыроду праз успрыманне: 1) аднакласнікаў Антона Бубнова; 2) Эмы Пшанічнай; 3) Янкі Маркаўцова; 4) Антона Бубнова; 5) Ганны Паяркавай.

6.Пантона-Мантона-Дэмантона ў творы – гэта: 1) мянушка класнага кіраўніка, дзе вучыцца Антон Бубноў; 2) Ганны Паяркавай; 3) Эмы Пшанічнай; 4) Янкі Маркаўцова; 5) “таемнае” імя, якое Антон прыдумаў сам сабе.

7.Першы раз Антон Бубноў убачыў Эму Пшанічную на ўроку: 1) малявання; 2) фізічнай культуры; 3) беларускай мовы; 4) матэматыкі; 5) рускай літаратуры.

8.Янка Маркаўцоў сказаў Антону аб тым, што ў кватэры Эмы Пшанічнай ёсць многа кніг. Ён з захапленнем пералічыў аўтараў: 1) У.Караткевіч; 2) Я.Маўр; 3) Ф.Купер; 4) М.Рыд; 5) Д.Дэфо.

9.Антон Бубноў вырашыў, што з першага дня будзе самым вялікім ворагам для Эмы, і адразу ж: 1) зляпіў з хлеба шарык і запусціў яго ў дзяўчынку; 2) тузануў два разы за доўгую касу; 3) прыдумаў крыўдную мянушку; 4) схаваў на перапынку яе партфель з замком “маланка”; 5) на вялікім перапынку паклаў на стул, дзе сядзела Эма, кнопку.

10.Эма Пшанічная ў творы: 1) выдатніца вучобы, адкрытая, трымаецца нязмушана; 2) добра катаецца на каньках, зграбная, умее дараваць крыўду; 3) дужая, начытаная, захапляецца прыгодніцкай літаратурай; 4) круглатварая, прыгожая, з доўгай касой, “выпеставаная, уся як лялька”; 5) “выскачка”, ні з кім не сябруе у класе.

11.У Антона, калі ён пабачыў, як добра катаецца Эма на каньках, узнікла думка: 1) працягваць помсціць ёй; 2) пайсці і памірыцца з дзяўчынкаю; 3) купіць сабе канькі; 4) навучыцца катацца, як Эма; 5) “я з ёю не толькі сябраваць, а і зусім знацца не хачу”. 

12.У Антона, калі ён убачыў першы раз, як катаецца Эма на каньках, узнікаюць пачуцці: 1) прыкрасці; 2) радасці; 3) трывогі; 4) злосці; 5) суму.

13.Ад імя каго ў апавяданні падаецца апісанне знешнасці Эмы Пшанічнай: “Ого, якая яна! У новенькай форме, кірпаносая, чырванашчокая, з доўгай касой і на руцэ – гадзіннік. Адразу відаць, што гэтая Эма вельмі культурная. Гаварыць з ёй, мусіць, трэба асцярожна, падбіраючы розныя прыгожыя словы. І як гэта яе бацька ў калгас прыехаў? І маці? Эма... У нас у школе ніводнай Эмы не было, і раптам – на табе! Сядзіць з гадзіннікам, як якая пекная паненка. Я на той гадзіннік ужо разоў дваццаць зірнуў бы, а яна... Рукі паклала на парту, локці ўшыркі. Слухае настаўніцу. Як жа ёй, задавацы гэтакай, паказаць, што ў нас з такімі, як яна, не жартуюць...”?

1) Янкі Маркаўцова; 2) Ганны Паяркавай; 3) аўтара-апавядальніка; 4) Антона Бубнова; 5) суседкі Пшанічных.

14.Апісанне знешняга выгляду персанажа (гл. заданне №13) у мастацкім тэксце называецца: 1) пейзаж; 2) нацюрморт; 3) партрэт; 4) фотаздымак; 5) замалёўка.

15.Тэма апавядання: 1) апісанне прыгажосці роднага краю; 2) нараджэнне першага пачуцця кахання; 3) аповед пра шчаслівае і радаснае дзяцінства падлеткаў; 4) узаемаадносіны бацькоў і дзяцей; 5) перавыхаванне падлетка пад уплывам аўтарытэта настаўніка.

16.Якім вобразна-выяўленчым сродкам (мастацкім тропам) з’яўляюцца падкрэсленыя словы?

За вокнамі светлая, ясная раніца. Далёка на небасхіле палымнее ўсход, школьны сад падступаецца да самых нашых вокан.

1) параўнаннем; 2) метафарай; 3) гіпербалай; 4) эпітэтам; 5) метаніміяй.

17.Памяняйце пункты кампазіцыі (сюжэта) так, каб яны адпавядалі паслядоўнасці падзей, апісаных у апавяданні (упішыце ў кожныя дужкі новы нумар):

( 2 ) 1) – Навошта ты пакрыўдзіў такую добрую, прыгожую дзяўчынку?

- Гэта не я, – сказаў я, – гэта нехта іншы.

( 4 ) 2) Я іду да самай далёкай крыніцы, дастаю з-пад палы чаравікі з канькамі і пачынаю пера-абувацца. Потым ступаю на лёд. І не магу ўстаяць: мае ногі коўзаюцца – адна ўлева, другая ўправа.

( 1 ) 3) Эма паднялася ды так складна адказала, што мы ўсе раты паразяўлялі. Мы тады яшчэ не ведалі, што Эма – круглая пяцёрачніца.

( 5 ) 4) – Антон, – з усмешкай пытае яна, – калі гэта ты навучыўся катацца на каньках?

- А вось і навучыўся, – не без гонару кажу я. – Не толькі ж табе адной катацца, Мэры Кэт.

(  3) 5) Неяк аднойчы ў выхадны дзень я ішоў па вуліцы і на рагу нос у нос сутыкнуўся з Эмай.

- Слухай, Антон, чаго ты мяне цураешся? Што я табе зрабіла?.. Я ж не вінавата, што настаўніца заўважыла, як ты кінуў шарык. Я ж нікому нічога не сказала.

18.Асаблівасцямі апавядання з’яўляюцца: 1) малая колькасць дзейных персанажаў; 2) лірычныя адступленні, сцісласць і дакладнасць апісанняў; 3) паэтычная выразнасць мовы; 4) падзел на раздзелы, мяккі гумар; 5) для паказу жыцця і характарыстыкі герояў аўтар выкарыстоўвае аповед, апісанне, дыялог.

19.Запоўніце табліцу:

Назва твора

Аўтар

Дзейны(-ыя) персанаж(ы) 

“На Каляды к сыну”

Змітрок Бядуля

Удава Тэкля, пан Шчубальскі, Лаўручок, Цыпрук

“Сірочы хлеб”

Янка Брыль

Данік Малец, пан Цаба, пані Мар’я, Мікола Кужалевіч

“Курган”

Янка Купала

гусляр

“Палескія рабінзоны”

Янка Маўр

Віктар, Мірон

 

Заданні В. Упішыце словы (словазлучэнні), якія адсутнічаюць у прыведзеных урыўках з апавядання:

1) Дзе ж тая Эма, пра якую расказваў мне Янка? Ага, сядзіць разам з Ганнай Паяркавай. На пярэдняй парце, на Янкавым месцы. <...> І сяджу я на парце – якраз насупраць гэтай самай Эмы Пшанічнай.

2) “Пантона-Мантона-Дэмантона! Калі толькі ты мяне кранеш хоць пальцам, я дам табе такой здачы, што ты дзясятаму закажаш. Ты яшчэ не ведаеш, што я была ў афрыканскіх джунглях, падарожнічала па Місісіпі, а хутка паеду ў Індыю”. І подпіс: “ Мэры Кэт

3) На ўзгорку мы прыпыняемся... Пад узгоркам стаіць немалы натоўп мужчын і кабет, а перад імі, па чыстым лёдзе, катаецца на каньках чалавек. Ды як катаецца! Такога я яшчэ не бачыў. – Хто ж гэта такі? – пытаюся я ў Янкі. – Адгадай, – адказвае.

Збеглі мы з узгорка, і тут я ўтрапеў: каталася Эма Пшанічная

4) – А як цяпер па шляху аўтамашына гудзе – чуеш? – Не, гэтага не чую, Эма. – Пантона-Мантона-Дэмантона! Ты не крыўдуеш на мяне, што я так пытаюся? Давай не будзем сварыцца, будзем дружыць

5) Рэштку ўрока я прастаяў на калідоры, абдумваючы розныя помслівыя планы. І дзіва: чым больш я думаў, тым больш падабалася мне Эма Пшанічная.  

 

Заданні С. Дайце поўны адказ на пытанні.

1.Што вы ведаеце пра апавяданне як жанр літаратуры? Апавяданне – невялікі празаічны твор. Звычайна ў ім расказваецца пра асобную падзею ці здарэнне ў жыцці героя. Апавяданне мае малую колькасць персанажаў, дзеянне ў ім адбываецца на працягу невялікага прамежку часу.

2.Апавяданні якіх пісьменнікаў вы чыталі? Запішыце назвы 4-5 твораў, пазначце іх аўтараў.

 


ДЗ скідвай тут